Learn with Prin เรียนรู้ไปพร้อมกับน้องปริญญ์

จำหน่ายผลิตภัณฑ์ Legacy /Reborn Set ลด Fat ตัวช่วยลดไขมัน ลดน้ำหนัก แบบถูกวิธี 🔥 ติดต่อสอบถาม/สั่งซื้อ 📍 โทร ☎️ :: 084-110-5021 🌸 Line ID :: pla-prapasara 🌸 รับโปรโมชั่นสุดพิเศษเฉพาะทาง Line นะคะ 📍

วันจันทร์ที่ 8 กรกฎาคม พ.ศ. 2567

เดวิด คาร์ป ผู้ก่อตั้ง Tumblr

 

เดวิด คาร์ป ผู้ก่อตั้ง Tumblr 



เดวิด คาร์ป




ขอขอบคุณภาพประกอบจาก columan.com , famous-entrepreneurs.com , obamapacman.com

          หลังจากมีข่าวว่า Yahoo ได้ประกาศซื้อกิจการ Tumblr แล้ว ด้วยเงินมูลค่ากว่า 3.3 หมื่นล้านบาท ปฏิเสธไม่ได้เลยว่าชื่อของ เดวิด คาร์ป ชายหนุ่มวัย 26 ปี ผู้ก่อตั้งเว็บบล็อก Tumblr ว่าที่เศรษฐีหมื่นล้านอายุน้อยคนใหม่ ก็ได้กลายเป็นที่สนอกสนใจจากผู้คนทั่วโลก วันนี้กระปุกดอทคอมก็เลยขอนำเรื่องราวของชายหนุ่มคนนี้มาฝากกันหน่อย รับรองว่าเขาจะเป็นแรงบันดาลใจให้ใครหลาย ๆ คนได้ดีเลยล่ะ

          เดวิด คาร์ป เกิดเมื่อวันที่ 6 กรกฎาคม พ.ศ. 2529 ที่อัพเพอร์เวสต์ไซด์ เมืองแมนฮัตตัน มหานครนิวยอร์ก ในครอบครัวที่มีพ่อเป็นนักเขียนบทภาพยนตร์และโทรทัศน์ และแม่เป็นครู ในวัยเด็กได้รับการศึกษาที่โรงเรียนแคลฮูน ซึ่งเป็นโรงเรียนที่แม่สอนวิทยาศาสตร์อยู่ ต่อมาเมื่ออายุได้ 11 ปี ก็เริ่มเรียนรู้เกี่ยวกับการเขียนเว็บไซต์ด้วย HTML ก่อนที่จะเรียนต่อที่โรงเรียนบรอนซ์ ไซแอนซ์ แต่เรียนอยู่ที่นี่ได้เพียง 1 ปี ก็ดรอป เพื่อเริ่มเรียนแบบโฮมสกูล เมื่ออายุได้ 15 ปี

          ในช่วงนั้น คาร์ปอยากที่จะเข้าเรียนในสถาบันเอ็มไอที หรือมหาวิทยาลัยชื่อดังในสหรัฐฯ แม้ว่าเขาจะไม่มีวุฒิการศึกษาระดับมัธยมศึกษาตอนปลายก็ตาม เขาจึงตั้งใจพัฒนาตัวเองเรื่อย ๆ ทั้งด้านการออกแบบเว็บไซต์ การทำแอนิเมชั่นต่าง ๆ โดยเรียนจากโปรดิวเซอร์เฟรด ไซเบิร์ต ผู้ก่อตั้งเฟรดเดอเรเตอร์ สตูดิโอ รวมถึงเข้าคลาสเรียนภาษาญี่ปุ่นไปด้วย และตั้งใจจะทำโปรเจคท์เด่น ๆ สักอย่างไปนำเสนอกับทางมหาวิทยาลัย เพื่อให้ได้เป็นนักศึกษามหาวิทยาลัยดังให้ได้

          แต่ยังไม่ทันที่เขาจะสานฝันการได้เข้าเรียนมหาวิทยาลัยดัง วันหนึ่ง จอห์น มาโลนี นักธุรกิจรายหนึ่ง ได้มองหาผู้เชี่ยวชาญด้านซอฟต์แวร์ในการพัฒนาเว็บไซต์ UrbanBaby เฟรด ไซเบิร์ต จึงได้แนะนำให้มาโลนีให้รู้จักกับคาร์ป และในที่สุด คาร์ปก็ได้นั่งตำแหน่งที่ปรึกษาด้านซอฟต์แวร์ขณะที่มีอายุได้เพียง 16 ปีเท่านั้น

          จากนั้น คาร์ป ก็ทำงานให้กับ UrbanBaby ไปอีกพักใหญ่ ก่อนที่จะลาออกหลังจากที่ UrbanBaby ถูกขายกิจการให้กับ CNET ในปี 2006 และหลังจากนั้น เขาก็เริ่มก่อตั้งบริษัทเดวิดวิลล์ ของตัวเองขึ้น โดยให้บริการสร้างสรรค์ซอฟต์แวร์ต่าง ๆ ให้กับลูกค้า โดยมีมาร์โก อาร์เมนท์ นักพัฒนาเว็บไซต์มาช่วยในฐานะวิศวกรซอฟต์แวร์ และไม่นาน คาร์ปและอาร์เมนท์ ก็ได้ร่วมกันพัฒนาเว็บบล็อก Tumblr ขึ้นมา และเปิดให้บริการในเดือนกุมภาพันธ์ 2007 ซึ่งหลังจากที่ Tumblr เปิดให้บริการเพียง 2 สัปดาห์เท่านั้น ปรากฎว่ามีผู้ใช้มาสมัครใช้บริการกว่า 75,000 คนเลยทีเดียว

          เมื่อ Tumblr ส่อแววได้รับความนิยมอย่างมาก คาร์ป จึงตัดสินใจปิดบริษัทให้คำปรึกษาด้านซอฟต์แวร์ลง แล้วมาทุ่มเทเวลาให้กับการพัฒนา Tumblr อย่างเต็มที่ โดยผุดบริษัท Tumblr, Inc. ขึ้นแทน

          จากวันนั้นถึงวันนี้ 6 ปีให้หลัง Tumblr ก็เติบโตและได้รับความนิยมต่อเนื่อง โดยสถิติล่าสุดเมื่อวันที่ 19 พฤษภาคมที่ผ่านมา Tumblr มีสมาชิกมากกว่า 108 ล้านรายทั่วโลก และนั่นส่งผลให้ Tumblr มีมูลค่ามหาศาล จนเมื่อวันที่ 20 พฤษภาคมที่ผ่านมา ก็มีการประกาศอย่างเป็นทางการว่า Yahoo ได้ฮุบกิจการ Tumblr ด้วยเงิน 3.3 หมื่นล้านบาท ซึ่งนั่นทำให้เดวิด คาร์ป มีรายได้จากการขายกิจการให้กับ Yahoo ไม่ต่ำกว่า 8,000 ล้านบาท และเมื่อรวมกับทรัพย์สินเดิมที่มีอยู่ ส่งผลให้ชื่อของ เดวิด คาร์ป ขึ้นแท่นเป็นว่าที่เศรษฐีหมื่นล้านอายุน้อยของโลกไปเรียบร้อยแล้ว แถมเรื่องราวของเขายังเป็นตัวอย่างของผู้ที่ใฝ่รู้ใฝ่เรียนด้วยตัวเอง โดยไม่พึ่งใบปริญญา แต่กลับประสบความสำเร็จอย่างยิ่งใหญ่ได้ดีเลยทีเดียว



เดวิด คาร์ป


เดวิด คาร์ป



David Karp

CR  ::         
กระปุกดอทคอม


4 ความคิดเห็น:

  1. David Karp

    David Karp (born July 6, 1986, New York, New York, U.S.) is an American Web developer and entrepreneur who founded the microblogging site Tumblr.

    Karp grew up on Manhattan’s Upper West Side, the elder of two sons of a teacher and a composer. He became interested in technology and programming at a young age, teaching himself HTML at 11. When he was 15, he left the prestigious Bronx High School of Science and began homeschooling with his mother in order to pursue an internship opportunity with an animation company, Frederator Studios, that did much of its work online. Through connections at Frederator he soon secured a position doing Web developing for UrbanBaby, a message-board site on which parents could ask questions and discuss child rearing. Karp did much of his work remotely, and at age 17 he moved by himself to Japan for a brief period to become immersed in that country’s technology. He eventually returned to New York and became chief technology officer of UrbanBaby. When the site was sold to another company in 2006, he raised some capital to invest in his own consultancy, Davidville. He continued to build the business, hiring programmer Marco Arment to help.

    While Davidville was experiencing some downtime, Karp urged Arment to assist him in building a blogging site he had envisioned. The site, Tumblr, was launched in private beta in 2006 and to the public in early 2007. It hosted “tumblelogs,” or short-form blogs, of text and various other types of media. Users could make specially formatted posts for photos, videos, audio clips, links, quotes, and chat logs with the click of a button. They had the choice of modifying their blog’s theme personally, applying one of a handful of default themes, or purchasing a premade theme—one of the site’s only avenues of income. The site also made money by partnering with companies to build effective Tumblr feeds for marketing. Tumblr blogs, like accounts on social media site Twitter, could be “followed” by users, with new posts by followed blogs showing up in a user’s “dashboard” stream. Unlike other blogs, Tumblr did not employ a prominent comment feature, in part because of Karp’s wish to discourage vandalism and mean-spiritedness. However, users had the option to “reblog” posts from other users and add comments for their own followers to see. Ease of use and a positive environment fostered by the use of terms such as fan mail instead of messaging and a heart button to show support for a given post contributed to the site’s popularity. Some five years after its public debut, Tumblr, with headquarters in New York City, hosted more than 70 million blogs and employed some 100 people.

    In 2013 Yahoo! purchased Tumblr for more than $1 billion, though Karp continued as CEO. The acquisition was largely seen as a disappointment, however. Tumblr failed to meet revenue expectations, and Yahoo! subsequently devalued the company to less than half its purchase price. In 2017 Tumblr became part of Oath, a subsidiary formed after the sale of Yahoo! to Verizon. Later that year Karp announced that he was resigning from Tumblr.

    ตอบลบ
  2. Meet David Karp, the 26-year-old high school dropout worth $275m after selling Tumblr to Yahoo

    Behind the news of Tumblr’s sale for $1.1billion (£723 million) to Yahoo there lies the story of David Karp, its 26-year-old founder, who has now become one of the world’s richest technology entrepreneurs.

    Prior to the sale his estimated net worth was $200million, with some analysts now suggesting that Karp’s 25 per cent share of Tumblr will have earned him up to $275million.

    The combination of Karp’s wealth and youth places him firmly into the 21st century’s most exclusive clubs – the young millionaires who made their money online - yet Karp’s public profile is surprisingly discreet, especially when compared to the archetypal cyber-tycoon, Mark Zuckerberg. Although perhaps Karp is just lucky that Aaron Sorkin hasn’t taken an interest in his life.

    Although Zuckerberg and Karp seem to have much in common, the companies that made their names speak to different instincts of internet-user. Both men talk about their websites in evangelical terms (Karp describes Tumblr as “a platform for creativity” and Zuckerberg preaches Facebook’s “mission’ - “to make the world more open and connected”); but while Zuckerberg is often portrayed as coldly pragmatic, expanding Facebook’s influence at the cost of users’ privacy, Karp ethos seems gentler and more patient.

    Tumblr actively avoids Facebook-style tactics for growth, omitting the usual numerical markers of "popularity" used in social media. In a profile for the New York Times Karp even described follower-counters as “really gross”, going on to say that such mechanics that encourage public "reciprocal friending" can “really poison a whole community”.

    Karp’s character also inspired Tumblr’s simplistic design – perhaps the main reason for its initial popularity among bloggers. The layout is clean and simple, with seven rondel-type buttons illustrating the types of posts that can be made, and Karp claims that the features that Tumblr eliminates are as important as the ones it keeps. On its release in 2007, TechCrunch praised the platform's “unparalleled simplicity” stating that “there is absolutely no learning curve, just sign-up and start posting”.

    Again, there seems to be evidence of this unity of the personal and the professional - a characteristic that invites comparison with that departed saint of tech-tycoons, Steve Jobs, a man for whom design was living. A profile of Karp by Forbes in January 2013 was keen to play this link, stressing the millionaire’s (relatively) simple existence. The article describes Karp as only owning a single suit, with the loft in Brooklyn he calls home containing “virtually nothing”. Still, this is “virtually nothing” in a $1.6million, 1,700-square-foot property. Some might say that that’s a whole lot of nothing.

    But still, Karp’s residency in New York and his love for the city is another way in which he stands out from the cookie-cutter world of Silicon Valley. At the TechCrunch Disrupt conference this month he praised New York as a base for start-ups because at least in there, “not everyone you run into is wearing a f*cking Dropbox or Airbnb Shirt”. Karp later followed up on this with a post on his Tumblr showing a mock-up of said-shirt.

    Karp’s blog is the perfect example of how his personal style and tastes have guided his work. His Tumblr is almost a template for the platform: it sports a minimalist design that foregrounds content, and his posts blend the personal and the public – there are funny screenshots, snaps of his bulldog, but also updates on on-going projects and .gifs of Tumblr being mentioned on TV. As Karp’s first employee, Marco Arment, told the New York Times – “David is Tumblr.”

    ...

    ตอบลบ
  3. Karp’s education in the digital world began at the age of 11, by teaching himself how to code from ‘HTML for Dummies’ and he was soon building websites for local businesses. With his parent’s blessing he then dropped out of public education aged 15 and was home-schooled so he could follow his entrepreneurial ambitions. His first significant job was as head of Product at UrbanBaby, a forum dedicated to motherhood in the city. When the site was bought by CNET in 2006 Karp used his earnings to found Tumblr, attracting 75,000 users in only two weeks.

    The journey since then has followed the route of most famous start-ups: rising user-numbers and a global spread, followed by a need to re-group, consolidate, and monetise on the popularity. Tumblr’s recent acquisition by Yahoo! is the next step in this journey, but many bloggers fear it marks the end of platform and it streamlined, user-centric design.

    Both parties have done their best to allay these fears, with Yahoo CEO Marissa Mayer assuring the public that her company will “operate Tumblr independently”, and with Karp releasing his own statement with the promise that the deal won’t “compromise the community”. And, with a flourish that promises that Karp will stay true to his roots, he ended his public statement, announcing a billion-dollar corporate take-over with a characteristically informal sign-off: “F*ck yeah, David.”

    ตอบลบ
  4. STORY OF DAVID KARP | TUMBLR

    David Karp, famous as the founder and CEO of Tumblr, was born on July 6, 1986. At the age of 11, he began learning HTML and was soon designing websites for businesses. When he was 14 years old, his mother noticed that in spite of being a very intelligent and bright teenager, he spent most of his time with computers. And that’s when the life of this young man changed.

    Instead of trying to pry him away from his machine or pushing him into books, his mother, Mrs. Barbara Ackerman, who was the science teacher at the school David was attending, suggested him to drop out of school and be home-schooled. “When I saw him at school all day and absorbed all night into his computer,” said Ms. Ackerman, “it became very clear that David needed the space to live his passion. Which was computers. All things computers.”

    Although Karp never returned to high school or earned his high school diploma, at that time, Karp had aspirations of getting into a college in New York or MIT and saw home schooling and doing other projects on the side as a way to impress the colleges. So, he began interning at age 14 for animation producer Fred Seibert, founder of Frederator Studios. Karp was fascinated with the work of Frederator’s computer engineers and his visits became regular. When entrepreneur John Maloney sought technical help with UrbanBaby (an online parenting forum), a Frederator employee recommended Karp for the job. Karp completed the project, which had to be done in a couple of days, within four hours. Impressed by his work, Maloney made him UrbanBaby’s head of product and gave him a small amount of equity.

    In 2006, CNET Networks bought UrbanBaby, and Mr. Karp took the several hundred thousand dollars he made from the sale to start his own company, called Davidville. Marco Arment was the first to join the company as an engineer after replying to Karp’s Craigslist ad.

    Karp had been interested in short-form blogs for some time and was waiting for one of the established blogging platforms to introduce their own short-from blogging platform. As no one did, so after a year of waiting, Karp and Arment began working on their own tumblelogging platform during a two-week gap between contracts in 2006. Tumblr was launched in February 2007 and within two weeks the service had gained 75,000 users.

    Well, it wasn’t that easy as it sounds. Mr. Karp’s run at Tumblr has not been without problems. In Tumblr’s early days, he had a lot of trouble hiring people, unsure how to even interview recruits. Moreover, many times, he denied even the need of hiring more people, he often thought that large companies were too big for their own good, proclaiming he could manage Tumblr with a team of four, which, for that matter, really didn’t work out. Another problem young Karp faced was his age. Marco Arment, the first employee of Tumblr, later recalled that Karp was keen to avoid letting his age shape people’s assumptions of him: “He wanted to keep it quiet for as long as he could because he knew that as soon as it got out, every story about Tumblr would just be about David’s youth.”

    According to Forbes, Karp’s net worth exceeds $200 million, and Tumblr has been valued at $800 million. On May 20, 2013, it was announced that Yahoo! and Tumblr had reached an agreement for Yahoo! to acquire Tumblr for $1.1 billion. Karp would remain as CEO of the company.

    So, this was the young story of a young man and his young idea. A high-school dropout and a boy who would just stick to the computers all the time, certainly not the kind of kid parents would like to have, but being supported by his mother turned out be the fortune cookie for David Karp, who followed what he loved and created something that ages will use


    ตอบลบ